maandag 3 juni 2019

Neem nou de regen




Een fantastisch voorbeeld van oordeel, uit de mind, zie ik vandaag. De regen. Na een hele lange periode van droogte en een hittegolf waarbij bijna de 39 graden werd aangetikt hoor, lees ik op Social Media en ook hoor ik het mezelf zeggen: Laat het snel gaan regenen én onweren!! Jaaaa!!
Terwijl op andere momenten regen betiteld wordt als 'snertweer'. Het zijn de omstandigheden die ons oordeel vormen.

Het is heerlijk hoor, die regen die ik nu hoor kletteren. Ook de natuur heeft het hard nodig. Het bruine gras overal. Toch, de natuur herstelt zich altijd. Daar is zoveel te leren in die natuur. Die doet niks. Of wel, maar daar heb ik geen verstand van. Wie weet zijn er impulsen in planten, bomen en dieren die reageren op de droogte. Zou best kunnen. De natuur heeft haar eigen wijsheid.

En het wordt nog mooier. De regen is gekomen, maar het is veel minder dan ik gehoopt had. Geen lange, harde buien met onweer. Nee, eigenlijk maar een miezerregentje. Hier is dan weer zo heerlijk te zien dat ik in strijd ben met hoe het is. Hoe zou ik in hemelsnaam de regen - de hoeveelheid - kunnen beïnvloeden. Niet natuurlijk!
Maar in het dagelijks leven zijn er genoeg voorbeelden waar ik zie hoe alles onder controle zou moeten blijven. Hoe het leven zou moeten gaan zoals uit onze mind, wens, verlangen verschijnt. Het leven is niet bestuurbaar, geen moment. Dat wéten we ook wel natuurlijk maar toch proberen we het wel. 








Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.

Twee kanten van dezelfde medaille

De ochtend vult zich met wat huishoudelijke bezigheden binnen. Buiten met felle regenbuien en gedonder in de verte. Als ik de afwasmachi...